30 januari 2016

Kaffebröd med surdeg


Det här brödet fånga min uppmärksamhet när nya BAKA-tidningen kom häromdagen.
Temat var "kaffe" och där fastande ögonen på ett av flera bröd bakade med kaffe som degvätska.

Eftersom rågsurdegsgrunden redan stod och puttrade på bänken i köket kunde jag hoppa första dagens förberedelser av just grunden.
I stället för två bröd, halverade jag receptet och börjar nu med ett.
Degen ska placeras i jäskorgar i kylen över natten och gräddas följande morgon. 

Ett bra tips är då att räkna bakåt från när man vill ha brödet färdigt, för att vet när man ska påbörja baket.

Detta behövs för att baka ett kaffebröd med surdeg:
En GJUTJÄRNSGRYTA med lock som tål ugnsvärmen (250 grader)
En JÄSKORG eller bunken med handduk i för jäsning i kylen över natten.
Man kan också tillsätta 1 msk valfria brödkryddor, vilket inte finns med i receptet ( kummin, anis, fänkål, eller koriander t.ex.) 

75 gram bubblande surdegsgrund
2,5 dl starkt nybryggt men kallt kaffe
8 g färsk jäst (kan uteslutas om surdegen är väldigt aktiv och man har lite mer tid på sig)
375 gram vetemjöl (jag tog specialvete denna gång)
60 gram fint rågmjöl
1-2 msk honung
15 gram salt
........................
Om du använder färsk jäst, lös upp den i lite av kaffet
Blanda allt i degblandaren UTOM saltet
Kör på låg hastighet i 3 min
Häll i saltet och kör ytterligare 6 min på mellanhastighet
Låt degen jäsa övertäckt i 30 min (med jäst) eller 60 min ( med bara surdeg)

Tag upp degen på mjölat bakbord och forma/rundriv degen till formen som grytan ( oval eller rund)

Mjöla jäskorgarna och lägg i brödet. Täck med handduk och en plastpåse. Ställ i kylen över natten alt över dagen om du börjar på morgonen ( ca 8 timmar med jäst eller minst 12 tim eller mer, om du bara använder surdeg) Titta till degen så att den jäster till ca dubbel storlek innan den gräddas!


Här är det färdigjästa brödet i korgen efter ca 8 tim i kylskåp.

Ställ in gjutjärnsgrytan med lock och Värm upp ugnen till 250 grader innan brödet tas ut från kylen.
Ta ut grytan och tippa försiktigt ner brödet i grytan. 
Sätt på locket OBS! Glöm inte pannlappar!!!

Grädda 20 min. Ta sedan av locket, sänk till 200 grader och grädda ytterligare ca 20 min.
Låt brödet svalna på galler.


Färdiggräddat bröd som ska svalna


Nu provsmakar vi! Saftigt och gott, men lite mer kryddor hade inte varit fel.

Lycka till!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar