07 juni 2009

Surdegsbröd med fänkål


Vi är nu mitt inne i "Järnnätterna"
Olika bud råder om vilka nätter som menas. Några datum bör i alla fall hållas i minnet. Mellan 6 och 10 juni gäller det att vara på sin vakt, om känsliga plantor satts ut i trädgårn!!! När skymningen sänker sig kan då fladdrande spöken bli synliga bakom trädgårdarna staket och buskar. Det är grannar i färd med att drapera fiberdukar, lakan och annat över sina skötebarn.
Risken är stor att frosten står till i natt. Känsliga bär- och fruktblommor frysa helt eller delvis bort. De hjortronblommor som redan står i klasar kring myrkanterna lever också farligt. Om någon vecka kommer svaret på frågan " Blir det hjortron i år?"

Just då står Bertan redo för brödbak. Det efterlängtade


Surdegsbrödet med fänkålsfrön
Först en skållning på
1,0 liter hett vatten
400 g rågmjöl
50 g linfrö
150 g vetemjöl
Blanda i degbunke och låt svalna. Tillsätt därefter
1½ dl surdegsgrund på råg
2-3 tsk fänkålsfrön (efter smak, de kan krossas lätt)
Kör det i degblandaren 2 min.
Låt degen vila minst 3 timmar ( längre tid ger ett syrligare bröd)

Rör ut
20 g jäst med 1 dl ljummet vatten
och blanda ner det i skållningen
tillsammans med
ca 600 g vetemjöl till ganska fast konsistens.
Kör degblandaren 5 min på låg hastighet, och 3 min på steg 2.
tillsätt 2 - 3 tsk salt (ca 20 g) och kör ytterligare 2 minuter på högre hastighet
Jäs i ca 1 tim.
Tag upp degen och dela i två ämnen på mjölat bakbord
Forma bröden runda eller avlånga, i brödform, jäskorg eller jästa på bakplåtspapper
Jäs minst 45 minuter. Brödet ska precis börja spricka lite på ytan (denna deg är ganska tung och behöver tid på sig)
Sätt ugnen på 250 grader under tiden. Ställ in ett ugnsbleck för vatten.
Eftersom jag använder baksten tar det lite längre tid att få upp värmen.
Skåra brödet och skjutsa in i ugnen. Häll en ½ dl vatten i ugnsblecket.
Grädda 10 minuter och sänk temp till 200 grader och grädda ca sammanlagt 50 minuter eller till 97 graders innetemp. i brödet.

Låt brödet vila under bakduk till nästa dag.

Det blev en väldig fart på jäsningen i ugnen. Skorpan sprack upp och bildade liksom ett "blomsterknoppsbröd" Håll tillgodo!!

6 kommentarer:

  1. Här sprutar det ut inlägg så man knappt hinner med!
    Klart du ska förhäva dig - ska besöka utställningen på tisdag.
    Jag har planterat ut nästan allt så jag håller tummarna för att vi slipper järngrepp i natt.
    /Båtbyggarhustrun

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för mycket trevligt och smakfullt vernissage. Vilka talanger!
    Skulle dock aldrig kunna välja ut någon för inköp... var alldeles för fina alla...beslutsångesten skulle hålla mig i ett järngrepp.
    Vill lägga in en liten beställning på ett specialbröd ala bagarberta, kanske lite billigare än en riktig tavla. Blir såååå sugen varje gång jag läser om dina bakkonster, det vattnas i munnen!
    Mellandottern och jag löpte runt i Floxen ikväll med god fart, tyckte jag, dock av någon anledning ville hon lägga in fyran mot slutet å jag som trodde den varit i hela tiden, hi,hi inte lätt det där med växlar. /Groddaren

    SvaraRadera
  3. Helgen med förhävning förlöpte till belåtenhet!! Besökare strömmade till vernissagen och bockades av på sedvanligt vis. Alla såg nöjda ut, några ovanan att mingla kring med information i handen och bubbel i glaset. Över 80 pinnar första dagen. Vi hoppas nu på lite RÖDA lappar också under veckan. Öppettiderna är 12 - 15 fram till söndag.
    Det blev Järngrepp i natt (-1,3 grader) så nu får vi se vad som återstår...

    SvaraRadera
  4. Trevligt det ser ut med fänkålsfrön!
    Använder du baksten när du bakar eller har du en vedeldad ugn? Det ser ut som att du får bra höjd på de små rackarna :)

    SvaraRadera
  5. Matgeek tack för kommentaren!! och du har helt rätt. Det är baksten i varmluftsugn och tar man tid på sig med jäsningen och får upp spänningen i ämnet innan gräddningen, så tycker jag att stenen ger en extra bonusskjuts

    SvaraRadera
  6. Hej, hej! Min assistent (electrolux) jobbar nu för fullt med att knåda ihop en deg till detta bröd men, oj, vad lös degen blir. Och jag har ändå haft i största mängden vetemjöl och mer ändå, tror jag. Känns som att man kan behöva formar, men de är upptagna för tillfället.

    SvaraRadera