03 augusti 2014

Surdegsbröd med kornmjöl


Nu är det flera veckor sedan jag bakade matbröd. Erfarenheten visar att det kan vara lite knepigt att baka när det är som varmast ute. Då blir det också varmt inne och degens jäsning går i racerfart.


Min surdegsgrund har haft semester några veckor och innan den går att använda måste den matats upp igen. Tar fram den på diskbänken fyller på lite ljummet vatten ( 1 dl) och tillsätter råg och lite vetemjöl. Vispar ihop till en tjockare pannkakssmet. Hinken med lock på får stå på fönsterbrädan över natten och följande dag matar jag på den igen på samma sätt morgon och kväll. Till receptet jag ska baka behövs 400 g surdegsgrund.


Det här cykelhjälmsbrödet har jag varit sugen att prova. Hittade det i en av mina BAKA- tidningar. 
På kvällen innan brödbaket ska en skållning göras:
7 dl kokande vatten
40 g hela linfrön
40 g klippt råg
.......
Alla ingredienser rörs ihop i degblandaren och får stå över natten

Nästa morgon tillsätts:
400 g surdegsgrund
150 g kornmjöl
150 g rådmjöl
2 msk honung
10 g färsk jäst
400 g  vetemjöl special ( jag använde Saltå kvarns mjöl)
Egna valda kryddor -  1,5 msk stött fänkål och koriander

Ha lite mer vetemjöl i beredskap om degen verkar bli för lös....
Kör 15 min i degblandaren 
Tillsätt 1,5 msk havssalt och kär ytterligare några minuter.
Den långa bearbetningen behövs för att hjälpa glutenbildningen i degen.
Låt degen vila i bunken i minsta två timmar.


Ta upp degen på bakbordet och dela i två ämnen. Jag valde att jäsa i spånkorgar eftersom min deg blev ganska lös. Jästid ca 1 timme.


Nu är det dax att sätta  ugnen på 250 grader med en baksten eller en plåt i ugnen.
Tippa uppbörden på den heta plåten eller på bakstenen med en brödspade. Skåra ytan med 5 snitt längs efter. Det är nu bröden börjar likna cykelhjälmar :) 
Tillsätt 1/2 dl vatten i ett ugnsbleck i botten av ugnen. 
Sänk temperaturen till 225 grader och grädda bröden till innertemperatur är 96 grader ( ca- tid 35-40 min)


Smaklig spis!
Ett härligt bröd att täcka med en skiva god ost till frukost eller ta med som picknick till stranden.

3 kommentarer:

  1. Ser hur gått ut som helst! Använde du de stora rektangulära jäsformarna? Blev det gott?

    SvaraRadera
  2. Brödet blev smakrikt och gott med de kryddor jag valde. Bröden fick jäsa i mina två stora fyrkantiga jäskorgar

    SvaraRadera
  3. jag hade i 100 gr rågkross, det blev gott lite dansk fullkornsbrödstuk.

    SvaraRadera