26 juni 2010

Rabarberpaj med nötter och mandel



Är det tjatigt med efterrättspajer hela tiden? Dessutom med rabarber igen...
När starten är en sillunch med färskpotatis eller en midsommarbuffé, kan en paj passa bra som avslutning. Om något blir kvar är det en belöning till eftermiddagskaffet för den "jag" som jobbar hårt i trädgårdslandet resten av helgen. Ska försöka få tag på en planta röda rabarber till nästa år. Extra fint och dekorativt i pajer skulle jag tro.
Sagt och gjort. Ut i rabarberståndet för att leta späda stänglar, som receptet anger.

RABARBERPAJ MED NÖTTER OCH MANDEL (ca 10 personer)
Pajdeg
140 gram (3 dl) vetemjöl
100 gram kallt smör i tärningar
1 msk råsocker
2 msk kallt vatten
Allt rörs ihop i matberedaren. Platta ut degen i en form (20 - 22 cm)

Låt vila svalt i 20 min. Förgrädda 10 min i 200 grader
Fyllning
3 ägg
1½ dl socker
100 gram nötter eller blandat med medel
½ dl potatismjöl
500 gram späda rabarber som skivas tunt
Vispa ihop ägg, socker och potatismjöl
Hacka nötter och mandel grovt och blanda ner i smeten.

Fördela rabarberbitarna i det förgräddade pajskalet.

Häll över äggblandningen.
Grädda i 200 grader tills äggblandningen stelnat och pajen fått färg.
Servera ljummen eller kall med glass eller vaniljsås.

5 kommentarer:

  1. Recept på rabarber kan man aldrig få för många av! Vilken kul pajkavel.

    SvaraRadera
  2. Tack för det, då kan jag botanisera vidare. Kanske ett surdegsbröd med rabarber. Ska det vara surt så...
    Kaveln är praktiskt när man ska kavla runt i en form. Den är lite konisk i sin konstruktion vilket gör att den hår ut i svängarna

    SvaraRadera
  3. Vill äta pajen nu! Har ju rabarber i landet och övriga ingredienser i skafferi och kyl, men orkar inte ta mig för ett pajbak ikväll...Får nöja mig med att det vattnas i munnen när jag ser bilderna...(Lite synd om mig är det allt!)

    SvaraRadera
  4. Var har du hittat den finurliga kaveln? undrar gurkeva

    SvaraRadera
  5. Vad gäller kaveln igen, så tycks jag minnas att den är inhandlad på ngn matvarubutik alt. avd för köksredskap på något större varuhus. Prova att söka på "PAJKAVEL" på Google :)

    SvaraRadera