22 juli 2013

En Toscakaka


Under semesterveckorna är det mer frikostigt med sötebröd än annars. Jag lovade att presentera min variant av Tocakaka, som är extra god om toppingen dessutom är generös och knäckig :) 
Som barn minns jag att mamma med förkärlek baka två typer av gokakor. Dels Toscakaka och så Ambrosiakakan som det också finns recept på här, fast denna är mer som en tårta än mammas variant.  
Botten  på Toscakakan ska vara lite kompakt. Det blir den om man utesluter bakpulvret och vispar ägget riktigt luftigt. 

Varsågoda, här kommer receptet!

Toscakaka med knäckig topping 
Botten
100 g smör
3 ägg
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
--------
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält fettet, smörj och bröa en rund form på 1½ l 
Vispa socker och ägg till en pösig smet
Rör ner mjölet i smeten och tillsätt sedan det avsvalnade fettet
Häll smeten i formen med avtagbar kant och grädda kakan i nedre delen av ugnen, nätt och jämnt färdig ca 30 min.

Toscasmeten
50 g flagad mandel
3/4 dl råsocker
50 g smör
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
------------------
Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull
Låt koka upp under omrörning
Ta ut den knappt färdiggräddade kakan ur ugnen
Bred över toppingen
Grädda ytterligare ca 10 min 
eller tills kakan fått gyllengul "knäckig" färg

Låt kakan svalna något innan den tas ur formen

God fortsättning på fruntimmersveckan, det är några namnsdagar kvar...
Magdalena, Emma Kristina... 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar