04 april 2015

Påskabrödet med honung och havtorn


Ledighet på hemmaplan är inte så dumt. Särskilt när dagarna innehåller lite mer luft än vanligt och tid för spontana bakprojekt kan förverkligas.
Jag ska erkänna att tanken om att baka ett mjukt fröbröd nog funnits ett tag. Med inspiration från min syster, så låg ingredienserna redan och lurade på hyllorna i skafferiet. De väntade bara på att bagerskan själv skulle ta fram sin spontana ådra! 

Sagt och gjort, en långfredag är just lång och då hinner man göra lite allt möjligt som att baka.



Alla frön och gryner ska vägas upp och jag räknar till 10 olika påsar i rad på bakbordet. Alltsammans vispas ihop till en tjock smet som får jäsa 2 timmar i rumsvärme i en oljad 1½ liters form. Själva gräddningstiden är 75 - 80 min. Brödet får sedan vila över natten innan man skär i det.




  
Hittade till min glädje en påse torkade havtorn som också kommer till användning
Här kommer receptet på mitt  glutenfria

Fröbröd med honung och havtorn

Till ett bröd behövs:

6 dl kallt vatten
20 g honung (1 msk)
8-10 g jäst
150 g bovetemjöl
50 g boveteflingor
70 g havremjöl (jag mixar havregryn till mjöl)
60 g solroskärnor
50 g linfrö (hela)
50 g pumpakärnor
20g nyponskalsmjöl (finns i välsorterade livsmedelsaffärer)
20 g chiafrön
10 g salt
35 g torkade havtorn, tranbär eller andra torkade bär (½ dl)
25 g psylliumfröskal
--------------
Lös först upp jäst och honung i vattnet(använd en stor skål)
Tillsätt alla frön och gryn utom psylliumfröskalen, de tillsätts allra sist. 
Vispa om tills allt är väl fördelat, använd en slickepott på slutet.
Rör ner psylliumfröskalen jämnt i smeten.
Fördela smeten i den inoljade formen och stö på lite boveteflingor och lite frön. Täck med plast och jäs på bänken i 2 timmar.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 75-80 min.
Låt brödet svalna på galler och svep sedan in i handduk och låt vila till nästa dag.
 

Lycka till med brödbaket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar