23 april 2010

Helg med Trädgårdsmarknad



Nu exploderar det ute i naturen. Tänker då både på asknedfallet på Island, som förorsakar katastrof för människa som lever där. Konsekvenser för odling och djurhållning på grund av förgiftade jordar och ännu är det inte över för denna gång.
Tänker också på det som just nu händer här utanför stugknuten och som har en mer positiv prägel.

En blick runt i rabatter visar att det är sant. Bloggkompisen på Irland har länge frestat med sina härliga vårtecken. Men vänta bara, här är vi snart ikapp...
Under bussresan på väg hem från jobbet ringer mobiltelefonen, det är Grönsaksodlaren som anropar.
Han har nu installerat sig på Trädgårdsmarknaden i Umeå.
Med i bagaget finns honungen, marmeladerna och det mjölksyrade. Dessutom det som går att odla själv.

Fina sparrisplantor som passar i nordligt klimat.


Crown Prince
Kvalitetsfrön till olika pumpasorter


Lakota


och den stora grönrandiga som heter Kökken.
Bertan kommer under morgondagen att klä sig som "Torggumma" och bistå i försäljningen.
Dessförinnan ska både middag och brödbak förberedas.
En lägesrapport kommer att lämnas till er, som inte själva besöker marknaden i morgon lördag.

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att bli nämnd i din blogg!
    Jag skrev faktiskt en lång kommentar till dig om just detta inlägg samma dag då du skrev inlägger, men inte vet jag vad hände med min kommentar, den bara försvann i etern, jag tryckte nog på fel knapp!
    Jag hade ingen aning att sparris passar bra till det nordliga klimatet! Jag trodde de var mycket känsliga...
    Vilka fina pumpor du visar, jag antar att ni odlar dem också, själv har jag ingen grönsaksland, men jag hjälpte till med föräldrarnas grönsaker en gång i tiden. De odlade potatis, morötter, palsternackor, kålrot och lök, dock ingen sparris och inga pumpor.
    Jag borde nog använda lite av den stora gräsmattan för att odla grönsaker, nyttigt för oss, nyttigt för själen och för barnen att vara med om.
    Hejdå!
    liz

    SvaraRadera