05 februari 2012

Tjuvstart med den ljuvliga semlan


Kunde bara inte motstå frestelsen att provbaka ett nytt recept.

Tidningen "BAKA" låg i brevlådan i veckan, med alla sina läckra förslag på semmelfyllningar.
Hallongrädde, choklad och polkagris eller fylld med pistagekräm!
Men, när det gäller semlor så föredrar familjen tradition framför nya experiment :)
Ett nytt basrecept på semmelbullar kan väl gå för sig i alla fall. Det här tar lite tid men blir saftigt och gott med kardemumman.
Här kommer receptet till 20 medelstora bullar

FÖRDEG
325 gran kall mjölk
450 gram vetemjöl 50 gram jäst
Blanda alla ingredienserna i en degblandare. Kör tills allt är väl blandat (en ganska fast fördeg)
Låt jäsa i 3 timmar i bunken.

DEG
Blanda fördegen med
85 g smält smör
85 g råsocker
10 havssalt (jag använde stensalt)
1 ägg
½ msk vaniljsocker
½ tsk stött kardemumma
250 gram vetemjöl (jag tog ngt mindre)

Blanda alla ingredienser och arbeta degen i assistent i 10 minuter. Dela i två delar och forma två avlånga rullar.
Jäs övertäckta på plåt i kylskåp eller på kall plats i 1 timme.
Dela varje rulle i 10 bitar och rundriv (forma släta bollar)

Jäs på plåt, på varm plats till dubbel storlek ca 30 - 45 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i 250 grader i ca 6-8 min.

Låt bullarna svalna, dela och fyll sedan med mandelmassa, vaniljkräm, chokladkräm och grädde. Eller som i mitt fall: mald mandel som blandas med inkråm, florsocker och mjölk till en smidig kräm.
Smaklig tjuvstart :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar