20 november 2013

.. vi som bakar med surdeg


Vilken söndag, alltså dagen efter den lördag då vi förbereder för surdegskursen, min surdegskamrat och jag.
Ja, jag är ju kompis med alla surdegar och surdegsintresserade, fattas bara annat!
För att hinna med att baka så mycket som möjligt på En dag, så måste somligt förberedas noga. Vi har körschema, blötlägger och gör grunden till Vetesurdegsbrödet längst ner i höger hörn på bilden ovan.


Vi har alla olika erfarenheter av surdegsbakning och vi är alla lika stolta över resultatet. Tänk att också få vara i en gammal hemkunskapssal och göra lite som man vill för en gång skull. Mycket skratt, väga, mäta, hälla, blanda, jäsa, grädda och så fika och äta dess emellan.


Så provar vi olika sorters mjöl från större och mindre kvarnar. Ekologiskt ska det vara, så att surdegsgrunden och fördegen blir glad och bubblig. Så tack lite extra till dig Tina på Ångsta Kvarn i Jämtland. Du levererade allt lantvetemjöl, rågmjöl och rågkross vi behövde. 


Här har vi den vackra rågen som den såg ut i juli månad och som växte sig stor och stark på Norderön också det i Jämtland.


Sen ska ju allt förevigas så vi fotar den som fotar den som fotar, vänta vänta, gör det där en gång till!!


Så blir det också en BONUSBRÖD denna gång. En Pavé (Gatusten) efter ett recept från den franske bagaren Sèbastien Boudet. Här "slår vi katten", vilket är ett sätt att knåda surdegbrödet som består av mjöl, salt och vatten.
Varianter av de andra bröden vi bakade hittar du här: Bruksråg, Levain och Bagarbertans Vardagsbröd


Pavén tog vi all sedan hem och jäste den kallt i 24 timmar. Därefter snittades och gräddades den. Vilken bonus!
Tack till er alla som deltog och till dig Sirpa, som planerade och genomförde kursen tillsammans med mig! Nytt tillfälle är på gång i februari, så håll utkik här på bloggen. 
Vi kanske se då!!

1 kommentar:

  1. hej, ville bara kika in os dig ett tag, fina bilder från Malta, och intressant med surdegskurs, det skulle vara intressant att lära mig detta, men jag kan knappast gå på nån kurs i Sverige härifrån, inte på ett tag i allafall, jag får lära mig hur man gör från ditt tidigare inlägg on surdegsbakning.
    hälsningar från irland!
    liz

    SvaraRadera