10 juni 2010

Bladlusinvasion...

..inte en utan många...

Glädje förbyts i sorg. Jag som var så glad och nöjd över alla blommor på äppelträdet i år!
Man kunde läsa om invasionen i tidningarna för några veckor sedan. De kom i stora horder över Östersjön mot svenska kusten. Båtbyggaren berättade livfullt hur han samlat ihop drivor i vattnet, när han var på båttur häromsistens.

Nog upptäckte jag själv några gröningar under rabarberbladen förra helgen, men såg det som en tillfällighet.
Så i dag informerar grönsaksodlaren om att det nog inte blir så mycket äpplen i år trots allt.

Satte på microobjektivet på kameran och begrav mig ut på spaning...
Aj aj aj, så kladdigt och ludet överallt runt knopparna. De gröna, något större och saftigare än den mindre nästa genomskinliga.

Hela trädet är fullt. Det är bara Bina som är nöjda över att få full utdelning av lussocker.
Tiden får utvisa om det är den honungen vi får se i burkarna till hösten. För övrigt en delikatess i bland annat Tyskland.
Nu går jag ut och hämtar in blommorna till mitt syrénsocker i stället. Bertan har beställt till baket framöver..

2 kommentarer:

  1. Vojne, vojne...Törs inte titta närmare på mina äppelblommor nu, efter denna rapport. Jag var ute igårkväll i den magiska solnedgången (mygguppgången) och fotograferade vackra äppelblommor i motljus, med vanligt objektiv dock, så lössen syns nog inte...

    SvaraRadera
  2. Det var som tusan. Nog har jag sett lössen också, men inte tänkt att de gör skada. Vet inte vad jag inbillat mig att de gör. Har trevligt?! Reagerade dock på att en björkruska med ovanligt mycket löss på orsakade lös mage hos getterna. Det kanske blev för mycket protein för dem..?

    SvaraRadera