13 december 2012

Baka granbröd i skymningsljus

Det är som mörkast och man längtar som bäst efter lite ledighet och lite ljus
Ledighet som ger en gnutta mer riktigt dagsljus, någon timme mitt över dagen.
I kväll är det brödbak som planerades redan i morse med skållning innan det var dags att hasta iväg till tåget.
.......
Hemma igen och grönsaksodlaren har redan tillsatt surdegsgrunden, vilket sparar tid. Bara att tippa ner resten av ingredienserna, blanda, jäsa i degbunke och sen i korgar innan gräddningen.
Det känns enkelt och tanken på färskt bröd hjälper när tröttheten gör sig påmind.

Jäsning i skymningsljus
 Den här gången får ämnena jäsa med "skarven" neråt i korgen. Då kommer den på ovansidan vid gräddningen. Det innebär att brödet väljer sin egen jäsriktning under gräddningen och det är spännande. 

45 minuter senare och dags för gräddning
Här kommer nu receptet på det som dekorerats med snitt på ytan till två "granbröd".

GRANBRÖD med röda bär och gröna kärnor 2 st

Skållning på morgonen
1 liter kokande vatten
200 g grovt rågmjöl
200 g fullkornsdinkel
100 g frysta hela tranbär
100 g pumpakärnor
50 g hela linfrön
10 g nyponpulver

Blanda allt väl och låt stå 6-7 tim täckt med plast eller lock

När "gröten" svalnat tillsätts
1½ dl surdegsgrund av råg 
Rör om så att surdegen blandas

På em/kvällen
Tillsätt
15 g jäst utrört i
1 dl ljummet vatten
700 g specialvete 

Kör degblandare på låg hastighet i 8 min
Öka hastigheten ett steg och kör 4 min
Blanda ner
15 g salt och kör ytterligare 2-3 min på den högre hastigheten

Låt jäsa 45 min i degbunken
Ta upp på mjölat bakbord, dela i två ämnen
"rundriv" forma brödet genom att föra in ytterkanterna mot mitten så att det bildas spänning inne i brödet

Låt bröden jäsa i korgarna i ca 45 min eller tills de når korgkanten
Sätt på ugnen under tiden på 250 grader och ställ in en plåt eller baksten som får värmas med ugnen
Nu är det dags för gräddning
Tippa försiktigt upp bröden på den heta plåten eller på bakspade om du använder sten i ugnen
Ställ en form för vatten i botten på ugnen 

Grädda på 250 grader i 10 min och häll samtidigt in 1 dl vatten på blecket/formen i ugnen
Sänk temp till 200 grader och lufta genom att snabbt öppna ugnsluckan och vädra ut fukten

En bra digital termometer med sladd, som kan ställas på rätt tid 

Lufta sedan var 10 min till brödet är färdiggräddat (Innetemp på ca 97 grader)Ca 40 min i detta fall

Ta ut brödet och låt det svalna på galler utan bakduk. Håller sig saftigt flera dagar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar