24 november 2012

Grekiskt lantbröd med fyllning

Fyllning till brödet
Blev inspirerad häromdagen av en bloggläsare som undrade om jag hade recept på "Grekiskt lantbröd". Letade i mina gamla kokböcker och bland brödrecept i kökslådan. Alla länder verkar ha recept på lantbröd och vad är då kännetecknen? 
Lite grövre mjöl än rent vete, olivoljan ja just det, kummin, oliver eller bara salt. Honung, hälften mjölk och så jäst, massor av jäst i de flesta recept...

Ett lantbröd i Kroatien med färsk vitlök olivolja

På butikshyllan här hemma står färdiga mixer i långa rader, bara att tillsätta jäst och vätska, NEJ inte så. Bättre att försöka komponera ett eget recept i stället och så här ser det ut:

GREKISKT LANTBRÖD med fetaost och tomat
Kvällen
Gör en surdegsgrund av råg och fullkornsdinkel genom att "mata över" från en rågsurdegsgrund med 1 dl vatten och 60 g fullkornsdinkel. Låt den stå varmt tills det börjar bubbla i smeten

Nästa morgon blandas en fördeg
275 g surdegsgrund av råg/dinkel
4 dl vatten
100 g fullkornsdinkel
250 g vetemjöl med hög proteinhalt
Låt den stå i övertäckt degbunke på varm plats i 4-5 timmar.

Tillsätt
20 g färsk jäst utrörd i
½ dl ljummet vatten
½ dl olivolja
90 g fetaost
5-6 torkade strimlade tomater
500 g specialvete (med hög proteinhalt)
1 msk honung
Kör degblandaren på låg hastighet i 8 minuter
Öka hastigheten och kör 5 min

Tillsätt
15 g salt 
och kör ytterligare 3 minuter 

Sammanlagda bearbetningstiden är ca 16 minuter. Då bildas starka glutentrådar i degen som bland annat ökar brödet jäsförmåga.

Jäs 1 timme i oljad plastlåda med lock
Ta upp degen på bakbordet, tryck ut luften med handflatorna
Vik ihop degen mot mitten från 4 håll.
Lägg tillbaka i plastlåda och jäs 45 min.
Upprepa vikningen och jäsningen ytterligare 45 min.
Sammanlagd jästid ca 2½ timme.
Degen delad med degskrapa
Nu är degen i konsistensen nästan som "mashmallows"
Dela försiktigt i två ämnen med en degskapa. Viktigt att bevara bubblorna i degen. 
Vik ihop varje ämne till en rund bulle genom att vika in kanterna mot mitten "rundrivning". Då ökar spänningen och jäskraften inne i brödet.


Lägg de två bröden i en mjölad jäskorg med "sömmen" uppåt (som på bilden)
Låt jäsa under duk i 30-40 min och
Sätt på ugnen på 250 grader
Tippa upp bröden på bakspade om du har baksten eller på het plåt
Häll ½ dl vatten på bleck i botten på ugnen, sätt in bröden
Grädda 8 min
Sänk till 200 grader och grädda tills brödets innetemp är 97 grader 
Lufta i ugnen efter 15 min och ytterligare en gång 
(använd stektermometer med sladd efter ca 20 min)

Ett färdiggräddat Grekiskt lantbröd med fetaost, tomat och olivolja!
Det andra hamnade på Granvägen, hoppas ni gillade smaken!
  

3 kommentarer:

  1. Det ser ju helt fantastiskt ut! Hur smakade det?

    SvaraRadera
  2. Brödet var väldigt gott, men ska ätas samma dag tycker jag. Skorpan blev mjuk efter ett tag. Kanske olivoljan ...?!

    SvaraRadera
  3. Mycket gott och uppskattat även i Sörböle ;)
    Rostat funkar alltid för att få knaprighet tycker jag... Tack och bock!

    SvaraRadera