20 november 2012

Linsbröd och bullteve!

Här är Bagarbertans "Bullteve" igen! Efter veckor utan hembakt bröd i stugan, finns det äntligen lite viltid och tid för brödbak. Visas det något mer spännande program än det som denna kväll presenteras på min egen bullteve. 
Det här är ingen micro, om någon skulle tro det, utan en varmluftsugn på 250 grader med en lika het baksten i. På den stenen gräddas just nu två Linsbröd, inspirerade av ett recept i Jan Hedh´s nya brödbok Sura degar söta bröd.

Röda linser i ett snapsglas

Det blir ingredienserna i skafferiet som får avgöra valet av bröd. Ursprungsreceptet talar om GRÖNA linser, men röda är gott nog. Linserna kokas och får rinna av innan de tillsätts i degen. Linser innehåller protein vilket ökar kvalitén på brödet. Dessutom ger det en spännande färg och är ett sätt att variera bakningen. Andelen rågsurdeg är högre än i de bröd jag vanligtvis bakar. Så det gäller att mata upp en grund på så där 700 gram innan bakningen startar. Här kommer receptet och lite bilder som visar de olika momenten. Brödboken Sura degar söta bröd är verkligen en bra julklapp till en hemmabagare!!


FULLKORNSDINKELBRÖD med röda linser (2 st)

jästa i avlånga jäskorgar à 1000g/deg
Ugn 250 grader

Degen
500 g stenmalet fullkornsdinkel
500 g vetemjöl med hög proteinhalt (ex.specialvete)
500 g rågsurdegsgrund
Raspat skal av 2 citroner
150 g kokta röda linser (ca 70 gram torra)
15 g färsk jäst
4 dl ljummet vatten
15-20 gram salt

Väg upp allt mjöl i degbunken
tillsätt 
surdegsgrund
citronrasp, kokta linser
jästen upplöst i vattnet


Knåda degen på låg hastighet i ca 10 min
Tillsätt salt och knåda ytterligare 7-8 min på högre hastighet
Dra lite i degen med två nyper för att känna att den är elastisk (glutenprov), om den bristen och är "kort" kör några minuter till. (Det är här som mjölkvalitén har betydelse)



Låt degen jäsa 45 min i oljad plastlåda med lock
Lägg upp degen på bakbordet, tryck ut luften med handflatorna (stötning),vik ihop den till en kudde.


Låt degen jäsa ytterligare 45 min i plastlådan. Stöt degen igen med handflatorna, vik ihop och låt vila 10 min på bakbordet.
Dela i två ämnen, forma runda bullar och låt vila 5 min under duk.
Viltid 5 min
Forma två avlånga bröd, lägg dem i mjölade jäskorgar

Jäst till kanten ca 60 min
Sätt på ugnen under tiden på 250 grader, ställ samtidigt in en baksten eller en plåt som får värmas upp



Här har brödet tippats upp på bakspaden och sen är det dags för ugnen.
Grädda i 5 min spruta in vatten eller häll ca ½ dl på ett ugnsbleck i botten.
Sänk till 200 grader och lufta efter 15 min (öppna luckan och vädra)Lufta efter ytterligare 15 min.
Brödet får en knaprig skorpa av både fukten och luftningen.
När brödet har en innetemp. på ca 97-98 grader tas det ut ut ugnen(ca 50 min), använd stektermometer med sladd.
Låt brödet svalna på galler utan duk. 

Grattis till ett härligt surdegsbröd med linser, citron och fullkornsdinkel!

1 kommentar:

  1. Hurra för bullteve. Alldeles för lite av den varan.
    Kan garantera att linsbrödet är värt ett bakförsök. Fick provsmaka.
    Fin bild med linssnapsen.

    SvaraRadera