28 april 2009

På begäran

Min kamrat "Lärlingen" har nu blivit gesäll som torggumma och med många nya strängar på sin lyra...
Smygstart i surdegens förlovade land och på egen hand. Med surdegsgrund och mjöl efter behag skrider hon numera till verket.
Det började så smått på sommarbageriet tillsammans med Bagarbetan, som då bedrev bakficka i Olofsfors under täckmanteln "Bruksbagaren". Vilka härlig tider.


Ett riktigt proffsigt bakbord tillverkades för ändamålet


På begäran kommer nu åter receptet på

BRUKSBAGARNS VARDAGSBRÖD 2 st
Blanda först skållningen:
2 dl grovt rågmjöl (eko)
1 dl hela linfrön
1 dl havrekli
1½ dl solroskärnor
5 dl kokhett vatten
När skållningen svalnat tillsätt 1½ dl surdegsgrund
och blanda väl. Låt jäsa i degmaskin 2 -3 timmar
Tillsätt:
½ pkt jäst utrört i 2 dl ljummet vatten
2-3 tsk salt
10 dl vetemjöl (eko)
3-4 dl extra vetemjöl till utbakningen
1 ägg till pensling
solroskärnor till dekoration
Arbeta ihop degen i maskinen 4-5 min
Låt jäsa 1 tim i bunken.
Ta upp degen på mjölat bakbord och gör två runda bröd
Lägg bröden att jäsa 30 - 40 min på bakplåt under duk.
Pensla sedan med uppvispat ägg och strö på solroskärnorna
Grädda först i 250 grader i ca 15 min.
Sänk till 150 grader och grädda ytterligare 25 - 30 min.
Innetemp i brödet ska vara 98 grader

Håll till godo kära vänner!

3 kommentarer:

  1. Bruksbagarns vardagsbröd... /Båtbyggarhustrun

    SvaraRadera
  2. På den tiden det begav sig och innan Bagarbertan blivit just Bagarbertan, bakades detta smarriga lätt syrliga bröd just på Olofsfors Bruk.
    Sedan dess har vardagsbrödet övergått till att gräddas på baksten och kommer så småningom att presenteras av Bagarbertan i ny tapping, så håll utkik!!

    SvaraRadera
  3. You bet I will. Ska ta mig an detta recept i helgen./Båtbyggarhustrun

    SvaraRadera