26 januari 2016

Ljust rågsudegsbröd


Så ja, nu har jag bakat både runda och avlånga bröd. Började med ett grundrecept på baguetter från Riddarbageriet. Men som vanligt spårar det ur och det blir en blandning mellan andras och eget recept. 


I stället för färsk jäst använde jag frisk rågsurdegsgrund vid fördegen

DAG 1 ( morgon)
150 g vatten (1,5 dl)
100 g rågsurdegsgrund
225 g vetemjöl special från Saltå Kvarn
6 gram salt tillsätts senare i bearbetningen
.........
Blanda alla ingredienser och kör i degblandaren på låg hastighet i 2 min
Öka harigheten och kör 6 min.
TILLSÄTT SALTET
och kör ytterligare 6 min.
Plasta in degen och låt den stå i rumstemperatur i 4-5 tim

DAG 1 ( em)
Tillsätt 300 g eller 3 dl ljummet vatten
10 g färsk jäst upplöst i 1/2 dl vatten
450 g vetemjöl special ( tillsätt mer om degen känns väldigt lös)
1 msk honung
10 g salt tillsätt senare i processen
............
Blanda allt utom saltet och kör 2 min på låg hastighet 
Kör 6 min på mellanväxel
Tillsätt saltoch kör ytterligare 6 min
Låt degen vila i bunken i 2 tim

Baka ut degen och forma baguetter eller kuvertbröd



Låt jäsa övertäckt på bakplåtspapper i ca 45-60 min
Värm ugnen till 250 grader och placera plåten där. 
Innan kuvertbröden placeras på den heta plåten doppas de i vatten och sedan i en skål med frön eller kärnor.
Ställ plåten i ugnen , sänkt temp och häll 1/2 dl vatten i en ugnsform
Större bröd gräddas i 230 grader i 25-30 min
Baguetter och småbröd gräddas i 240 grader i 10-25 min.

Bröden ska gräddas ganska hårt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar