15 januari 2016

Vad här hänt? Min surdegsgrund är förstörd....


Dagen före julafton bakade jag några skållade surdegsbröd. Sen blev surdegsgrunden stående i kylskåpet i nästan tre veckor.
Så skulle jag friska upp den och vad upptäcker jag? En hinna av mögel har bildats på ytan och runt kanterna inne i burken. Detta har aldrig hänt mig tidigare ...... Några mögelsporer måste ha tagit sig in när all julmaten och grönsaker packades in och ut under julhelgerna....

Bara att diska ur glasbruken och börja om på ruta ett igen.
Ett tillfälle att dokumentera processen med bilder under några dagar.



Steg 1 på kvällen:
Blanda 50 gram rågmjöl med 1 dl ljummet vatten i en skål som sen placeras övertäckt med plastfilm i brödskåpet ovanför kylen. Där är det varmt och fint.

 
Nästa morgon skakar jag skålen lite och ställer tillbaka den.


På kvällen dag två alltså ett dygn senare har det redan börjat bubbla lite.

Steg 2
Jag tillsätter ytterligare 50 gram rågmjöl och 1 dl ljummet vatten och vispar ihop det.
Ställer tillbaka skålen med plastfilmen i överskåpet över natten.


Följande morgon alltså efter ca 32 timmar  (1,5 dygn) har det börjat bubbla ordentligt.

Steg 3

Nu häller jag över surdegsgrunden i den rena burken igen och matar på med 50 gram rågmjöl och 1 dl vatten. Rör ner allt till en jämn smet som en tjock våffelsmet ungefär. 
Efter ca 1-2 timmar i rumstemperatur har surdegs åter börjat bubbla.


Nu är det så mycket i burken att jag kan börja använda den till första baket igen. Smaken är svagt syrlig och den luktar friskt. Jag fyller på med lika mycket mjöl och vatten som jag använt till brödbaket och låter burken stå framme en timme.

Ibland tar det några dygn till innan surdegen börjar bubbla, så gör om proceduren med mjöl och vatten en gång per dag under ytterligare 1-2 dagar.

Jag kan nu också ställa in bruken i kylen med tättslutande lock och ta fram den någon dag senare om jag ska baka då och mata på den. Varje gång jag tar av grunden så fyller jag också på med samma mängd nytt mjöl och vatten. Låter den stå framme någon timme tills den kommit igång innan den ställs in i kylen.
Blir det för mycket i burken, kan man frysa in i små plastburkar eller påsar, eller ge bort till någon som vill ha.. I sista hand hälla ut lite...


Här är ett resultat av mitt första grova bröd med den nya surdegsgrunden! 


Så här pigg är nu surdegsgrunden i rumstemperatur och matning i går kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar