03 april 2016

X-periment med bake-offbröd


Av de flesta recept jag har blir det två bröd. När de första är uppätet så är bröd nummer två torrt och tråkigt.
Frysa in är ett alternativ, men också då blir brödet ganska torrt och tråkigt när det tinat upp.

Härom veckan påbörjades därför ett sk. X-periment som gick till så här:

Två bröd jäser i sina korgar tills det är dags att sätta in dem i ugnen. 
Men det ena läggs i stället i en plastpåse och packas ner i frysen.


Fyra dagar senare tas brödet fram och får börja Tina i rumsvärmen i köket under knappt två timmar.


Lossar det ur korgen som jag för övrigt mjölade lite extra innan jäsningen.

Ugnen sätts på 250 grader och jag gör samma procedur med 1/2 dl vatten i botten på ugnen när brödet skjutsas in med degspaden.

Efter 10 min sänks värmen till 175 grader. Sammanlagd gräddningstid ca 45 min. Använder även en termometer för att hålla koll på brödets innetemperatur.
Brödet jäser ingenting i ugnen som i vanliga fall. Så det är bra att det var väljäst innan det hamnade i frysen.

Så här blev det färdiggräddade brödet i alla fall. Helt godtagbart med fin smak så här vid första X-perimentet.


Lycka till med jäsning och gräddning av ditt bröd!

1 kommentar: