30 mars 2013

Mormorsnostalgi


 Det finns några saker kvar hos mig från mormors tid. Morteln var gruvligt stor och tung det minns jag. Den användes till brödkryddorna och pepparkornen, på samma sätt som här hemma . Min mamma ställde sin mortel av aluminium upp och nedvänd på grytlocket, när oljan fräste och majkornen poppade där under.


Den vackra citruspressen fungerar lika bra i dag som på mormors tid. Så vackert utsirad med rankorna i en krans runt kanten. Det lilla fatet rymmer precis saften från en halv citron. Nydiskad och skinande blank efter senaste användningen till citronkrämen. Citronpaj med lättvispad grädde ska bli påskaftonens dessert i dag. Receptet kommer efter provsmakningen :)

Morfar i båtkepsen och mormor med sina systrar och svägerskan
Min morfar Robert minns jag inte så mycket av. Morfar dog ganska tidigt i sviterna efter sit dykarliv. Han var tungdykare utanför Sundsvallskusten. Ett riskfyllt arbete att ta sig ner i djupet till något vrak som skulle delas sönder och transporteras till försäljning. En man står och handpumpar luft på pråmen ner till dykaren som jobbar på botten. Mormor lagade dykardräkter och ibland serverade hon på fina middagar i stan. Det var spännande historier hon berättade.
Här är släkten säkert samlade till söndagslunch i sommarbersån. Nymanglad släta duk på bordet och lika släta linneservetter i knät. Ett serveringsbord vid sidan om och där står den vackra ostkupan i glas och några sillkrukor i skuggan.

Mamma står nog bakom kameran...

Samma syrenberså men några år senare. Det är försommaren innan löven slagit ut. Jag får saft och pappa, mormor och morfar dricker kaffe med bitsocker som plockas med tång ur skålen. Nybakade bullar och kanske bondkakor. Jag minns mormors bruna basker, den hade hon alltid i trädgården. Där fanns en uthuslänga med en sommarlägenhet, vedbod och utedass. Ett högt plank och där bakom bodde familjen med de många barnen. Ibland kikade de nyfiket över kanten och ville leka.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar