29 september 2013

Surdegsgrunden kan återuppväckas!



Många, många har återkommande ställt frågan till mig; 
- är min surdeg död, som jag har i kylen?
- surdegen ser så konstig och vattnig ut, ska jag slänga den?
- har min surdeg möglat?
- kan jag baka på en surdeg som jag inte använt på flera veckor?

Nu ska jag berätta hur jag väcker min surdeg till liv igen. Genom ett litet experiment som pågått i mitt kök den senaste veckan, visar jag steg för steg. Utgångspunkten är det här:


En bytta med lock som funnits där på översta hyllan i kylskåpet ca 3 veckor utan att den rörts. I den finns en surdegsgrund som skikta sig. En tunn hinna har bildats ovanpå mjölslammet som sjunkit till botten. Det "vattniga" övre skiktet fungerar som ett extra lock till de sovande mjölksyrebakterierna som lever i slammet därunder.


På kvällen dag 1: Matning av surdegsgrunden
Vispa runt i byttan så att grunden blandas igen. Häll ut, så du bara har botten täckt med den gamla grunden. 
Häll i ca 1 dl ljummet vatten (ca 35 grader)


Vispa ner till en jämn smet
ca 1 dl råg- och vete- alt fullkornsdinkelmjöl


Sätt på locket och ställ byttan på varm plats ovanför element, eller i skåpet ovanför kylen.


Morgonen dag 2:
Vispa ner 1 dl ljummet vatten (ca 35 grader)
1 dl råg- och vete- alt fullkornsdinkelmjöl


Ställ byttan på varm plats igen. Ta fram den och skaka lite på den på em.
Surdegsgrunden ska vara lite tjockare än pannkakssmet


Kväll dag 2:
Nu har det gått 1½ dygn och grunden bubblar fint och är färdig att användas i kvällens brödbak.*/
Om byttan börjar bli full, häll bort ½ (eller ge bort). När du tagit av grunden, mata på med mer vatten och mjöl igen. Ställ den i kylen.
Bakar du igen inom några dagar, ta fram grunden i rumsvärme på morgonen och mata den med vatten och mjöl och låt den stå framme till kvällen. 
*/För mindre syrlig grund, ta bort nästa all grund så att bara botten är täckt (ca 1½ dl kvar), mata på den ca 2 timmar innan du ska baka. 
Vad gäller möglig surdegsgrund - så har jag aldrig upplevt det eftersom surdegen har så högt pH-värde och är konserverande i sig. Däremot kan den "se" möglig ut, om deg torkat fast runt kanterna mörkar den.

Lycka till med dina surdegar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar