03 juni 2017

Den Gode Henriks Målla

Jag blev så nöjd när jag i det senaste numret av "Hemträdgården" hittade en av mina favoriter, Gode Henriks Målla".


Jag fick en planta för flera år sedan av Eva som driver Evas Trädgård i Lövsjö utanför Örnsköldsvik.
I år ser jag att den också fröat av sig och bildat små Henrikar i rabatten bakom husknuten.

Hittills har den mest använts i soppor och som fyllning i paj. 


Gode Henrik ... kallas även Lungrot i tidningsartikeln. 


Bladen, stammen och blomknopparna kan användas men behöver först kokas/ förvällas för att inte smaka bittert. 


Här en blandning av Kirskål och Gode Henrik som ska serveras till den grillade fisken.

Den är också släkt med quinoa och de små svarta fröna som bildas efter blomning kan användas på samma sätt. Kanske lite tidsödande att samla och rensa, men varför inte.


Gjorde ett första försök förra året och det blev inte mycket, men användes i smeten till fröknäcke. De är inte heller skalade som quinoan är.


Kokta blad innehåller mycket protein och är mer näringsrika på både järn och C
vitamin än både broccoli och grönkål enligt artikeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar