20 juni 2015

Mitt i midsommar


En långsam och blöt vår i år. Men så kom värmen och myggen lagom till midsommar i alla fall. Ordningen är återställd.  
Inte några stora planer för midsommarafton innebär att vi beger oss uppåt - inåt landet för att upptäcka för oss okända trakter som, Storliden, Bullmark, Överklinten och så mot Bygdeträsket. 


Så märkligt med denna enormt långa björkallé som går längs vägen mellan de två sjöarna Bygdeträsket och Göksjön. Mitt på hållet hittar vi så Kvarnbyn där vi tar vår fika- paus.


Intill strömmen och kvarnen har det gamla turbinhjulet fått sin sista vila. Här kokas kaffet, smörgåsar och sallad plockas fram. Sötfikat för dagen är Anzac biscuit.
I ett av vårens program i tv-serien "hela Australien bakar", var en av utmaningarna denna kaka. Sökte recept och fann det både på engelska och så småningom även översatt till svenska. Kakan heter alltså ANZAC Biscuit och namnet gjorde mig nyfiken. Redan efter första försöket blev jag också förtjust över smaken och konsistensen. En riktig energikaka kan man säga!
Här kommer receptet av den variant på Anzac Biquit som jag bakat.



Sätt ugnen på 125 - 150 grader
Blanda i en skål:
2 1/4 dl havregryn
2 1/4 dl vetemjöl
1 2/3 dl kokosflingor
2 1/4 dl råsocker eller blandat med farinsocker 
Här kan man även tillsätta 2 msk torkade bär (tranbär, havtorn, blåbär etc)

Tillsätt:
125 g smält smör
1 msk ljus sirap
1 ½ tsk bikarbonat utrört i
2 msk kokande vatten

Blanda smeten väl och forma sedan valnötsstora bollar som sedan trycks ut med en gaffel
Satsen räcker till två plåtar 35 - 40 st.
Gräddas i mitten av ugnen ca 15 - 20 min. Håll koll så att de inte bränns.

Låt svalna och förvaras torrt
Ha en fortsatt fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar