11 juli 2012

Trädgårdsspaning en regnig dag


I dag, en dag med regn i luften och en utflyktsdag till Lövsjö och till Eva, min kamrat som har en helt fantastisk trädgårdsodling. Både inomhus och utomhus breder det ut sig. Gurka, tomater, löksorter i långa rader och en massa andra grönsaker. Bikupor och höns där upp mot skogskanten.
Vi möttes första gången på en Örtkurs med Lisbeth Almark för 10 år sen. Lisbeth har kurser, skriver örtaböcker och driver Örtagården Mon tillsammans med sin familj. Men i dag botaniserar jag runt tillsammans med Eva i regnet på hennes gård i stället.
Här de stolta tupparna av rasen Gammelsvensk dvärghöna
Först ett besök hos de vackra Dvärghönsen. Jag får vet att de tillhör "de svenska lantraserna" tillsammans med linderödssvin, fjällkon och blå anka och många andra djur.
Ingefärsmynt, ananasmynta och pepparmynta är prydligt planterade i pallkragar. Det här är melodin, att odla i bänkar säger Eva. Lätt att hålla bort ogräset och bra höjd för ryggen...
Stoltheten här är vitlöken som verkligen vuxit sig saftig och stor. En del växter är nysådda och står fortfarande i sina "barnkammarlådor" lite här och var.
Piplöken med sina granna fröställningar
Inne i ett av växthusen samsas slanggurka, vinrankor och olika sorters tomater
 
Pasilla, en pepparsort som även kan ätas rå!
Bifftomaten Ananas Orange
Tigrella från kart till mogen frukt
 Den söta frodiga murrevan får tjäna som marktäckare under gurkan

Kanske den mest spännande växten är Isörten. Otroligt saftig och smakrik. Den passar bra i sallad säger Eva och det kan jag mycket väl tänka mig. Vi går runt tuggar på blad och tomater, samlar lite örter i en påse, det ska straxt bli tepaus. Men först...
Vi ska ha med oss några av de mogna vindruvsklasarna också! Eva väljer med van hand ut de som känns bäst. 
Med mig hem följer några krukor. Chokladmynta låter spännande och Gode Henriks målla. Den kan man använda i ställer för spenat!  
Den Gode Henriks målla
Som tack för testunden och "chokladbollarna" kommer här ett recept som jag tror kan passa dig Eva!


Mandel och frökex ca 30 st
60 g sötmandel
60 g linfrö
55 g cashewnötter
1 stor riven morot (ca 130 g)
2 ägg
½ dl vatten
1 tsk kanel
ev. ngn tsk honung och lite vaniljsocker

Gör så här:
Hacka mandel och cashewnötter i en mixer
Blanda alla ingredienser i en bunker och låt smeten svälla ca 15 - 20 min
Sätt ugnen på 180 grader
Bled ut smeten så tunnt som möjligt på en bakpappersklädd plåt. Används slickepott
Grädda i ugnen i 30 min 
Efter 10 min tas plåten ut och smeten delas med kniv i "kexstorlek".
Fortsätt gräddningen tills kexen fått en fin ljusbrun färg och känns spröda. 

2 kommentarer:

  1. Men så mysigt! Jag köpte paprika- och chiliplantor av henne på väg hem från Jämtland i våras och det är som du säger - otroligt mycket att titta på.

    SvaraRadera
  2. Tycker bifftomaterna ser otroligt goda ut! Härliga bilder, det blir fina färger när det är regnvädersdagar!

    SvaraRadera