29 mars 2014

Från påse till bröd


Skafferiet har en tendens att fyllas till bredden med olika mjöl- och grynpåsar. Sakta åker de längre och längre in i mörkret och blir svåra att upptäcka.
Med jämna mellanrum gör jag någon typ av påhittat bröd för att använda alla halvfyllda påsar.
Jag började morgonen med att mata på surdegsgrunden som stått orörd i kylskåpet  en vecka. Efter matning får hinken stå i det varma brödskåpet ovanför kylen. *Tre timmar efter matningen har grunden börjat bubbla i sin hink och smakar friskt och syrligt. NU är den optimal att använda.

Under tiden kokar jag upp 1 liter vatten och häller det över mjöl och grynblandningen i assistenten. Blandar väl och täcker med plast. Där i rumsvärmen suger mjölet åt sig fukten, gryn och nötter likaså. Skållningen förbereder sig för nästa steg, surdegsgrunden, blandas med skållning och får vila några timmar.


Ny är det tid att göra själva degen, när mer mjöl, lite jäst upplöst i vatten,och saltet så småningom blandas ner i degen. Alla moment finns nu beskrivna i receptet nedan steg för steg.

Recept - Surdegsbröd med olika mjölsorter

Skållning
100 g grovt rågmjöl
100 g fulkornsdinkel
100 g havrekli
100 g pumpakärnor
100 g hela hasselnötter
1 liter kokande vatten

Surdegsgrund
2 dl färsk surdegsgrund av råg*
Skållning + Surdegsgrund = Fördeg

Degen
650 g vetemjöl (till lagom fast konsistens)
10 g jäst utrört i 1 dl ljummet vatten
ev brödkryddor blandas ner i fördegen
Kör 8 min på låg hastighet
Ju mindre färsk jäst ju längre bearbetning av degen för att stimulera glutenbildning
Öka ett steg och kör 2 minuter.
20 g salt
Tillsätt salt och kör ytterligare 2 minuter


Låt degen jäsa i bunken 45 - 60 min


Ta upp på bakbordet, forma två runda eller avlånga bröd som får jäsa i korg eller på bakplåtspappaer.
Värm ugnen under tiden till minst 250 grader med en baksten eller plåt för gräddningen i ugnen.
Även ett bleck för vatten i botten på ugnen. 

När degen är färdigjäst i korgarna ca 30 min, tippas de upp på bakspade eller het plåt.
Gräddas på 250 grader i 10 minuter, sedan på 200 - 220 grader till brödet är klart (96 - 97 graders innertemperatur i brödet) Använd en digital termometer med sladd som sticks in i brödet efter ca 20 min gräddningstid.
Total gräddningstid ca 40 min


Två färdiga bröd som får svalna på galler utan bakduk!

1 kommentar: