01 oktober 2010

Många ljus i mörkret


Veckorna består nu mest av konsultjobb, torgvantarna ligger på hyllan och Grönsaksodlaren är på sin efterlängtade fisketur till Norge.
Tillsammans med kollegan är det turné på delvis nya marker. Folkhögskolan är inbjudande och rabatterna fortfarande fyllda av de sista blommorna för året.

Natten har varit kylig och det syns på allt som växer. Vi förbereder och dekorerar med färggranna blad och mogna äpplen innan deltagarna anländer. Det blir en lyckad dag. Tänk vad vädret betyder mycket trots att vi är inne nästan hela dagen.
På hemväg i skymningen upptäcker jag att rondellerna i stan är dekorerade med ljus och marschaller. Det är 1 oktober och ljuset är till stöd för kampen mot bröstcancer.

Jag hänger min lykta i äppelträdet därhemma. Ovanför ser jag det är ett rosarött äpple kvar. Lyktan är en gåva från min torggummekompis och det var nog så hon hade tänkt. Oj, så stämningsfullt det blir när mörkret sänker sig i trägården!
Morgondagen innebär ledig dag och Bertan är väl förberedd inför ett nytt brödbak. Skållning och rågsurdegen är redan på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar