26 oktober 2014

Oktober är förbi


Oktober är snart förbi, så fort det går. I natt ställde vi tillbaka klockan till vintertid och vi fick en timme till. I dag ställer jag in trädgårdsmöblerna för det här året. Oktober, Een månad som gick fort och som fylldes av äventyr, resor och möten som skapar minnen för lång tid framöver.

Brödbak då? Nej faktiskt ganska lite av den varan för ovanlighetens skull. Jag läser i stället och gläds åt andra som bakar, t ex. en rolig och lärorik facebooksida, "Surdegsbagarna" för nördar och nybörjare. Jag  köper i stället ett och annat färdigbakat surdegsbröd av god kvalitet.
Tänk förresten, vad det hänt mycket på brödfronten. Allt från fler noggranna hemmabagare till storindustrins jakt på att få nya eller återvinna gamla kunder, genom att förstärka sin reklam med ordet "SURDEG".
Inte att undra på att den surdegskurs för hemmabagare som jag och min kompis Båtbyggarhustrun ordnar i november, den blev fulltecknad i ett nafts. 


Många av oss göra mer själv igen, väljer kvalité och det känns sunt och bra om vi samtidigt kan få in lite långsamheten och stanna upp en stund på vägen.
Kanske därför jag valde bort brödbaket i oktober och i stället ägnade tiden åt familj och vänner!


Sol och bad vid den spanska kusten



Med forna arbetskamrater en helg på Baggnäsgården vid Pilgrimsleden mot Trondheim. Även här gör hösten sig påmind.




Så till sist en hel helg med barndomsvännerna. Från havet i Järnäsklubb till skogen i skulpturparken på Umedalen och med en speciell krydda, nu när vi ändå är kulturhuvudstad.
Snart är det november månad och jag vet att den kommer att innehålla lite mer brödbak i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar