31 juli 2016

På Hav och på Land vid Norska kusten


Med bil och färja går färden från Norrlandskusten i Sverige till kusten i Norges Nordland. Det vackra vädret följer oss ända fram till målet i Langneset/ Sleneset. Där tar Båtbyggarens hustru emot både sin båtbyggare och oss.

 

Redan första kvällen blev det 9 kg napp på Hälleflundra. Lycklig make!!
Vill man inte fiska finns det annat att göra.
Som t.ex. jakt efter lunnefåglarna på grannön och det häftiga Lovundfjellet som reser sig rakt upp ur havet! 


Dimman låg ganska tät över området där fåglarna häckar, men några visade sig på sin färd mellan havet och boet vid bergssidan där hungriga ungar väntade.

 

Här och var längs stigen upp fann vi dessa installationer


Följande dag bar det iväg med Hurtigbåten längre ut till  en av de yttersta utposterna i arkipelagen.


På Traena tar Sirpa och jag oss runt den lilla platta ön på hyrda cyklar. Här ordnar man varje år en musikfestival med tusentals tältande besökare. 
För oss är det Matsäck i cykelkorgen och kameran i ryggsäcken som gäller. Vilken utsikt mot Sanna, den speciella ön i bakgrunden, så olika den vi står på. 


 Från golv till tak i det lilla kapellet på Traena som är tillägnat Petter Dass, poeten, författaren och kaplanen i början av 1700-talet.


Monumentet nere vid hamnen där Blå Vägen tar slut, eller börjar... Den väg som går från kust i Sverige till Norges kust och straxt intill Polcirkeln. 
Tänka sig, här hittar jag den bok som jag sökt så länge men inte haft det korrekta namnet på. Den ligger i Museets butik och väntar på mig.

 Hur man hittar, tillreder tång och alger till läckra rätter.


Hur man plockar och torkar alger och tång för att använda i soppor, bröd och till örtsalt. 
Vilket skafferi jag nu har att utforska vidare. De heter fingertare, havsalat, butare eller vingetang. Visst hörs det vackert!!


Här har vi så ett brödrecept som jag ännu inte hunnit provbaka. Köpte med mig lite torkad sukkertang utifall att......


Tack Sirpa för att du tog med mig på lite båt och cykelluff bland de yttre öarna i Västerhavet!!


..och stort tack till er båda Tabben och Sirpa för besöket i er idyll i Sleneset och vattnet runt omkring!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar