17 januari 2015

Isgatan och brödbak


Det här året har minst sagt börjat konstigt, åtminstone vädermässigt. Många minusgrader på morgonen, efter lunch regn, snudd på plus och stora vattenpölar.


Dagens morgonpromenad gav mer inspiration att göra kökssysslor och då menar jag baka. 
Redan i går kväll blev det helgens första surdegsbröd med tranbär, nötter och frön.


Här är de mjölsorter som fanns i skafferiet och som väntade på att blandas till själva degen.


..och så de frön som användes.


Nöjd med både resultat och smak på detta ganska kompakta men saftiga surdegsbröd.

Här kommer ingredienserna i den mängd som användes:

FORMBRÖD MED RÅGSURDEG OCH BLANDADE FRÖN ( 2 stora bröd i 1 1/2 litersformar)

Blötläggning kvällen innan eller samma morgon om du bakar på kvällen:
3 dl ljummet vatten blandas med
ca 400 g blandade frön och gryn
(Hel bovete, pumpakärnor, torkade tranbär, linfrö och lite hasselnötter)

Degen:
5 dl ljummet vatten
150 g rågsurdeg
De blötlagda fröna ( se ovan)
10 g färsk jäst
15 g salt
400 g blandade mjölsorter 
( fullkornsdinkel, stenmalet vetemjöl/lantvete/specialvete)
Degen blir ganska lös och kladdig.

Blanda samman alla ingredienserna och kör i maskin ca 8 - 10 min.

Låt degen jäsa i bunken ca 45 min - 1 tim.
Smörj två brödkorgar med lite olja.
Sätt ugnen på 250 grader
Pytsa upp degen med blöta händer i de två formarna.
Stö lite mjöl eller frön över.
Täck med handduk och jäs upp till kanten ca 30 min.

Ställ in formarna i mitten av het ugn. Häll lite vatten på ett bleck i botten på ugnen.
Grädda 10 min, sänk temp till 220 grader och grädda tills brödet har en innetemperatur av ca 96-97 grader. Det tar ca 35-40 min.
Ta ut brödet och tippa upp det på galler där det får svalna utan duk.



Här är ett sätt att förvara bröd på i stället för plastpåse. Testa!

Lycka till med brödbaket i helgen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar