01 mars 2015

Surdegskurs i vårsolen


Så är det dags att sammanfatta gårdagens och Sirpas och min åttonde surdegskurs för hemmabagare. När vi har surdegskurs är vi också Båtbyggarhustrun och Bagarbertan mellan varven.
Vårsolen sipprar in mellan persiennerna i den hemkunskapssalen som vi använder. 
De åtta deltagarna anländer, som i dag var sju på grund av sjukdom. Vi bekantar oss med varandra och delar upp oss i de fyra köken. 
I dag ska vi baka tre olika sorters bröd och ett "bonusbröd" att ta hem och grädda.


Vi blandar teori och praktisk bakning under hela dag. Först ut är Pain au Levain, det vill säger ett surdegsbröd med vetemjöl och vetesurdeg. Degen är lös och viks flera gånger i en plastbalja med lock.
Därefter gräddas bröden i hög värme.


De fyra ugnarna som vi använder är väldigt ojämnt varma. Så det gäller att vara extra uppmärksam.
Båtbyggarhustruns Levain passar bra till lunchsoppa och är ett bröd som är godast att äta samma dag eller rosta dagen efter.


Därefter står Bruksrågen som är ett grovt bröd som bearbetas och får jäsa i degblandaren. Degen är lös och innehåller mycket råg, kross, solroskärnor och linfrö. Den öses upp i oljade bakformar och får jäsa där igen innan gräddning. Bruksrågen behöver vila, helst till nästa dag innan man skär i skivor.


Nu är det eftermiddag och solen värmer upp både oss och degarna som jäser. Det gäller att hitta en lagom varm plats så att processen inte går för snabbt. 
Nu ska vi ge oss på dagens näst sista bröd som är Bagarbertans Vardagsbröd. Via länken kommer man till en annan variant på vardagsbröd. Vi kan välja att smaksätta det med lingon eller äppelbitar. Det är då viktigt att justera vätskemängden eller mjölet om vi tillsätter frukt eller bär med mycken fukt. Det här brödet är inte heller penslat med ägg som det i länken.


Ett välbehövligt avbrott blir fikat på em. Vilken lyx en lördag em med Pudrad citronkaka, grädde och frukt.


Dagens stora utmaning är 6-minuterbrödet. Var och en rör ihop sin egen deg med en slev i en plastbunke. Den får vila och sedan bearbetas den en stund på bakbordet. Därefter ner i dubbla lådor med lock för att jäsa i kylskåp 12-24 timmar innan brödet gräddas. Mitt bröd fick vila i 18 timmar och gräddas i dag söndag, på morgonen. Känner mig nöjd med både brödet och mötet med alla surdegsbagare under gårdagens kurs. 


Så lycka till allesammans och tack för att ni inspirerade oss!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hittade din blogg häromdagen som jag har läst med stort intresse och mycket nöje. Själv bakar jag allt matbröd sedan ett år sedan men har inte vågat mig på surdeg ännu. Skulle gärna delta i någon av din kurser, men jag hittar ingen kontaktinformation till dig.
    Själv bor jag i Sollefteå och finns det möjlighet att delta framöver så når du mig via mailen nedan.
    Vänliga hälsningar/Lena Lif
    l.lif@telia.com

    SvaraRadera