15 juni 2013

Sommaren stannar till....


 

Gråa moln, lite regnstänk, några värmande solstrålar, nu är det härligt. Sommaren har lugnat sig lite efter de senaste veckornas intensiva hetta. Jag stillar mig själv och hinner blanda inne-och utegöra i lagom takt. Börjar bläddra och läsa i mitt senaste nyförvärv, "Båtbyggarhustruns bästa" som verkligen är lite av det allra bästa. Jag blir glad av att drömma mig bort bland bilder och texter. Inte ens besvärad av att finna mig själv lite här och var. Ja, inte så tokigt faktiskt, så TACK Sirpa för att du tog mig med runt dina årstider. 


Rabarberrecept. Sockerkaka med rabarber för mig ut bakom växthuset, tar några stjälkar kakbaket är igång. Lätt att förgylla en försommarlördag med en rabarberkaka från recept i boken....

Jag bläddrar vidare ...och tankarna flyger iväg igen, ute och inne.
Efter regnet doftar syrenerna så fantastiskt, men är snart överblommade för den här gången. Ett par veckor tidigare än vanligt, åtminstone jämfört med året jag bakade syrentårtan och dekorerade med lagom utslagna blomklasar. Den ser både god och vacker ut. Med eller utan syrener ska den bakas till midsommar tänker jag vidare....

Så inne just här och nu, på bänken står lite mjöl i påsar.

stenmalet lantvete och råg
I går innan jag avslutade arbetsdagen, kom en provleverans på det stenmalda mjölet som vi använde på surdegskursen med Sébastien Boudet i maj. På jobbet har jag en själsfrände som ordnade åt oss båda, tack för det Tomas!



Mjölet kommer från Ångsta Kvarn i Jämtland, men kornet är odlat på olika ställen i Sverige beroende på sort. Nu står min deg på autolys och i morgon eftermiddag väntar resultatet.  Kanske en husmorstur till Jämtland skulle vara något? Bara sommaren stannar till, så kanske kanske... det finns tid

1 kommentar: