27 november 2010

Färgglad början


En spännande inledning på helgen. Syster yster skickar ett recept, som bara MÅSTE provas.
Grönsaksodlaren är en bra påhejare, när något nytt är på gång. Han föreslår dessutom att lingonen byts mot tranbär, så att vi kan tömma ur frysen någon gång....
Sagt och gjort, med gemensam kraft införskaffas de ingredienser som inte redan finns i skåpen här hemma.
Nu ska här bakas Vinterns bästa Cheesecake.
Kakan ser inte bara god ut på bilden. Den är så färggrann att vem som helst kan bli glad bara av att se på den. Dessutom har den en underton av adventsstämning så här bjuder jag på receptet. Den skickas också till SÖTA SAKER, som har temat färgglatt i november

Färgglad CHEESECAKE med tranbärsgelé
Botten
200 gram pepparkakor (helst lokala Nyåkers pepparkakor)
75 gram smör
Smält smöret. Kör pepparkakorna i matberedare tills det är helt krossade. Blanda ner smöret och kör ihop till en deg.
Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter (ca 24 cm i diameter)
Grädda i 175 grader i 12 min.

Fyllning
Under tiden görs fyllningen.
2 stora ägg
1 dl strösocker
200 gram Philadelphiaost naturell
2 dl vispgrädde
Vispa ägg och socker. Tillsätt osten och grädden och vispa vidare till en jämn smet.
Häll smeten över den färdiggräddade pepparkaksbotten.
Grädda i 175 grader i 30 - 35 min mitten av ugnen. (tills smeten "stelnat")

Låt kakan bli kall och gör under tiden tranbärsgelén. Jag ställde ut kakan på förstukvisten..

Gelé
på bärsaft och jag valde tranbär
2 gelatinblad läggs i blöt i kallt vatten
2 dl frysta tranbär (till gelén)
1 dl frysta tranbär till garnering
2 dl vatten
1 dl socker
Koka 2 dl tranbär med vattnet 5-10 min tills de färgat av sig ordentligt.

Tillsätt socker och koka någon minut till

Sila den heta såsen och tillsätt de urkramade gelatinbladen, som får smälta under omrörning.
När såsen börjar tjockna (jag ställde även ut den en kort stund i kylan), blanda ner
1 dl frysta tranbär
och skeda upp gelén på toppen av kakan. Ställ kakan kallt så att gelén stelnar.

Så är det tid att provsmaka denna härliga "tårta" med en blandning av sött och surt.

3 kommentarer:

  1. Tranbär låter supermumsigt till cheesecake!

    SvaraRadera
  2. Jag kan intyga att tranbärscheesecake är fantastiskt gott! Har haft lyckan att få smaka den cheesecake som syns på bilderna - jag är nästan avundsjuk på mig själv! En riktig kalasefterrätt var det, Bagarbertan! (Ooo om jag hade en liten bit här och nu...)

    SvaraRadera