10 mars 2013

X-perimentverkstad med köpt surdeg

Matning av vetesurdeg från burk
För en månad sedan hade jag och Båtbyggarhustrun kurs i surdegsbakning. Inför det tillfället inhandlades olika mjölsorter, gryn och olika frön. Dessutom några exempel på det som idag finns i handeln och som ett resultat av den etablerade surdegsvåg. I många hemmakök är det numera en vana och en vilja att baka sitt egna RIKTIGA matbröd. Tummen upp!!

X-perimentet tar sin början */

Det jag nu ska beskriva är en empirisk studie från hemmaköket (som inte gör anspråk på vetenskaplighet), men för att se vad som ska hända med denna "Surdeg på burk" i bakningsprocessen. 

Varför? 

Jo, eftersom en viss tveksamhet infinner sig, när datummärkningen anger en hållbarhet på mer än 1 månad från inköpstillfället.

Surdeg ska matas med en viss regelbundenhet under en vecka, för att hållas vid liv och vara användbar som jästmedel och smakförstärkare.

Valet är en vetevariant på burk som när den öppnas visserligen "håller ihop" (den har inte skiktat sig), men saknar helt den syrliga doften och smaken, den känns livlös...

Burken innehåller 150 gram och ska räcka till 2-3 bröd, men jag ser också att texten på locket "Glöm inte jästen!". Normalt sett kan ett vetesurdegsbröd bakas utan eller med ytterst lite färsk jäst som stöd.

*/ NU ska jag i stället se om den köpta "surdegen på burk" kan börja växa, om den får lite näring genom mer riktigt mjöl och vatten. 1½ dl ljummet vatten och ca 70 g vetemjöl rörs ner, på med lock och sedan placeras den på den varma fönsterbrädan. De små bubblorna på ytan beror på den luft som vispats ner. Efter två timmar har det inte hänt något mer i burken. 
På kvällen matas grunden igen med vatten och vetemjöl. Ingen syrlig doft och ingen syra känns heller, bara mjölsmak.
Proceduren upprepas igen 2 ggr följande dag men utan resultat.
-----------------------------------
Så tredje dagen bestämmer jag mig. Jag ska tillsätta 1½ msk av min egen rågsurdegsgrund**/ som hjälp.

Vetesurdegsgrund med 1½ msk egen rågsur **/
 Efter ytterligare en natt i värmen, är surdegen på väg över burkkanten och bubblar som en surdeg ska göra. Några matningar till med mjöl behövs innan surdegsstartern är klar.

Det finns alltså ingen levande surdegskultur i "surdeg på burk" Vad finns det då? Vatten och fermenterat vetemjöl står det på baksidan.. 
Hittar i skrivande stund även ett inlägg på samma tema i Sebastians blogg Brödpassion. Läs mer där!! 

Nu kan stora burken stå i kylskåpet med tättslutande lock. När det är dags för att baka eller mata på surdegen, tas den fram i värmen igen.

Här har jag tagit lite av MIN vetegrunden till det surdegsbröd som nu ska bakas. 
Välkommen tillbaka till nästa inlägg och med egna erfarenheter av "Surdeg på burk" :) 

BAKA PÅ MED EGEN SURDEG!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar